Hoe wordt een koersdoel bepaald?

Hoe wordt een koersdoel bepaald, en wat heb je eraan?

Als je begint met beleggen, krijg je nogal wat koersdoelen voorgeschoteld. Een koersdoel is eigenlijk niets anders dan het prijsniveau van een aandeel waarvan wordt aangenomen dat de koers zich daarheen beweegt. Beginnende beleggers staren zich vaak blind op koersdoelen en rekenen zichzelf daardoor veel te snel rijk.

Koersrichtingen en marktomstandigheden zijn nou eenmaal lastig te voorspellen. Aandelen gaan vrijwel nooit in één rechte lijn omhoog en sommige koersbewegingen zijn zelfs niet eens logisch te verklaren. Hoeveel waarde moet je dan hechten aan een koersdoel? Hoe komen koersdoelen überhaupt tot stand? Komen ze altijd uit? Lees verder en wordt wijzer!

Wie bepalen de koersdoelen?

Elke grote financiële instelling van betekenis heeft analisten in huis. Zij proberen de markt te duiden en brengen adviezen uit. Analisten kijken daarbij naar veel verschillende zaken, zoals de omzet- en winstverwachting van een bedrijf, de ontwikkeling van de sector van een aandeel en toekomstig marktperspectief. Een koersdoel gaat altijd gepaard met een advies: buy, keep or sell (kopen, houden of verkopen). In sommige gevallen wordt een advies nader toegelicht in een rapport.

Het is goed om te weten dat niet alle adviezen en koersdoelen hetzelfde zijn en over die verschillen wordt op beleggersfora dan ook uitvoerig gediscussieerd. Afhankelijk van imago en reputatie, wordt aan het advies van de één meer waarde gehecht dan aan het advies van de ander. Een grote speler waar de markt vrijwel altijd op reageert, is bijvoorbeeld JP Morgan Cazenove. Als je alle adviezen van de analisten met elkaar vergelijkt, kom je tot een gemiddeld koersdoel. Het gemiddelde koersdoel levert een relatief betrouwbare indicatie op, omdat logischerwijs álle adviezen daarin zijn meegewogen. Handige websites zoals DeKoersen tellen alle adviezen bij elkaar op en berekenen vervolgens een gemiddelde.

Wat geeft een koersdoel aan?

Als een advies met koersdoel wordt afgegeven, gaat de analist in kwestie ervan uit dat de koers zich daar binnen een beursjaar heen beweegt. De ruimte die de koers van een aandeel nog heeft voordat het betreffende koersdoel wordt bereikt, noem je ‘upside’ of ‘downside’. Stel dat een aandeel nu €100,- noteert, dan heeft dat aandeel met een gemiddeld koersdoel van €120,- nog een opwaarts potentieel van 20%. De upside is dus 20%. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde.

Wat zijn een bodem en een weerstand?

Veel beginnende beleggers verwarren de up- of downside van aandelen met de termen ‘bodem’ en ‘weerstand’. Een bodem of weerstand vloeit altijd uit een technische analyse voort. Met een bodem wordt volgens technisch analisten het laagst verwachte koersniveau van een aandeel bedoeld en met weerstand het hoogst verwachte koersniveau. Als een aandeel ‘uitbreekt’ (lees: de koers stijgt boven de weerstand uit) kan dat een koopsignaal opleveren. Een (ver)koopsignaal vloeit dus voort uit de technische analyse van een aandeel. Aan een (ver)koopadvies -met bijbehorend koersdoel- gaat altijd de interpretatie van een normale analist vooraf.

Wat als het koersdoel is gepasseerd?

In sommige gevallen wordt een koopadvies gegeven, terwijl de koers het koersdoel al is gepasseerd. Dat heeft te maken met het feit dat rendementen niet alleen maar afhangen van de prijs van een aandeel. Als het dividendrendement bijvoorbeeld sterk is verbeterd, zou dat voor institutionele beleggers een reden kunnen zijn om in te stappen. Wat nou als de koers vér voorbij alle koersdoelen is geschoten? Maakt dat een aandeel nog steeds koopwaardig?

Tesla is een mooi voorbeeld. Met een gemiddeld koersdoel van USD 399,64 noteert het aandeel inmiddels USD 609,99! Analyses, technisch of niet, zijn dus niet als enige richtinggevend. Een markt is ook altijd onderhevig aan sentiment. Elon Musk, de excentrieke CEO van Tesla, weet dat als geen ander. Via Twitter speelt hij handig in op het marktsentiment en zorgt hij voortdurend voor fantasie.

Waarom is het belangrijk je eigen koers te varen?

Als beginnende belegger is het belangrijk dat je zélf een plan hebt. Natuurlijk is het goed om adviezen en (technische) analyses in acht nemen, maar uiteindelijk moet je voor de langere termijn een eigen visie en filosofie hebben. Zo voorkom je opportunistische wijzigingen en kortetermijndenken waar veel beginnende beleggers aan ten onder gaan. Laat je niet van de wijs brengen door explosieve koersbewegingen. In een volatiele markt (Corona, bedankt!) zijn die net zo slecht te voorspellen als het weer… De grootste gemiste kans is het missen van je eigen koersdoel.

Professioneel leren beleggen vanuit huis voor maar 27 euro?

Via de masterclass Beleggen als een Pro leer je via een uitgebreide videocursus professioneel beleggen vanuit huis! In eenvoudige stappen leer je een winstgevende strategie die toepasbaar is op aandelen, valuta, crypto en grondstoffen.

Wees er snel bij, want de cursus is nog slechts tijdelijk verkrijgbaar met 89% korting van 257,- voor 27 euro!

Klik hier om je nu aan te melden 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Iedere maand een gratis overzicht van onze nieuwste artikelen in je mailbox?

Tijdelijk aanbod: Leer winstgevend beleggen!

Onze masterclass is tijdelijk te volgen van 257 voor slechts 27 euro